Dieta względem nadwagi - na czym polega ta zależność | INTER-MED

Kiedy dieta to za mało?

Zmagasz się z nadwagą i powoli tracisz nadzieję, że kiedykolwiek uda ci się schudnąć? A może jesteś na granicy otyłości i zastanawiasz się, jaka jest najskuteczniejsza metoda na szybkie, ale też bezpieczne zrzucenie nadmiaru kilogramów?
Możliwe, że po wielu nieudanych próbach, dochodzisz do wniosku, że dieta względem nadwagi ma się nijak, gdy chodzi o spodziewane rezultaty.
To prawda, że może ona nie wystarczyć, ale z drugiej strony jest kluczowym elementem zarówno nieinwazyjnych, jak i chirurgicznych metod zwalczania nadwagi i otyłości.

Kobieta stoi na wadze. Zależność: dieta względem nadwagi

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Takie pytanie zadaje sobie wiele osób, które pomimo usilnych starań i zdawać by się mogło właściwego postępowania, tyją, zamiast tracić na wadze.
Kluczowym może być przyjrzenie się codziennym nawykom. To wśród nich możesz znaleźć odpowiedź na to dręczące pytanie. Jedną z przyczyn tycia, bywa spowolniony metabolizm. Może tak być i w twoim przypadku, jeśli:

  • zbyt krótko śpisz,
  • żyjesz w ciągłym stresie, z którym nie potrafisz sobie poradzić,
  • nadużywasz soli,
  • pijesz zbyt mało wody,
  • w twojej diecie jest zbyt dużo produktów zawierających cukier, a ty nie ma w nawyku czytania etykiet w czasie zakupów.

Co jeszcze może być przyczyną trudności w zrzuceniu nadmiaru kilogramów?

Kiedy dieta odchudzająca nie zadziała?

W schudnięciu nie pomaga częsta zmiana diety. Dlatego, jeśli naprawdę poważnie podchodzisz do swojego zdrowia i zależy ci na zrzuceniu nadmiaru kilogramów, rozważ skorzystanie z pomocy dietetyka. Dostosuje on dietę do twoich indywidualnych potrzeb i oprze ją o twoje aktualne badania i stan całego organizmu.

Dowiesz się od niego również, że jeśli chcesz zrzucić nadmiar kilogramów, musisz pamiętać, by zapewnić organizmowi niezbędne składniki. Mowa tu o minerałach, witaminach, węglowodanach, białkach i zdrowych tłuszczach. Najlepiej, jeśli na twoim talerzu pojawiać się będą produkty z różnych grup.
Ujemny bilans kaloryczny to klucz do stopniowego obniżania wagi ciała. W praktyce oznacza to, że codziennie powinieneś dostarczać ciału o 500 – 1000 kcal kalorii mniej, niż wynosi jego dzienne zapotrzebowanie. Dzięki temu zacznie on sięgać do rezerw tłuszczowych.
Zmniejsz ilość spożywanych kwasów tłuszczowych i cukrów prostych, przez co obniżysz dobową wartość energetyczną.
Powinieneś też pamiętać, by nie dopuszczać do zbyt szybkiej utraty masy ciała. Dobrze prowadzona dieta pozwala schudnąć 0,5-1 kg tygodniowo.

Gdy zabraknie wspomnianych tu elementów, raczej nie spodziewaj się, że wybrana przez ciebie dieta, przyniesie spodziewany efekt.

Dieta względem nadwagi – to nie jest jedyna zależność

Może się zdarzyć, że mimo usilnych starań i skrupulatnego przestrzegania wybranej diety, twoja waga nie tylko nie stoi w miejscu, ale wciąż rośnie. W takiej sytuacji powinieneś poszukać przyczyn gdzie indziej i najlepiej z pomocą lekarza lub dietetyka.
Tym, co może utrudniać zrzucenie kilogramów jest insulinooporność, co oznacza, że twoje tkanki są mniej wrażliwe na insulinę. Prowadzi to do jej nadprodukcji, pomimo iż stężenie glukozy we krwi jest duże. Cała ta sytuacja tworzy sprzyjające warunki do gromadzenia się tłuszczu w komórkach tłuszczowych oraz zahamowania rozkładu tkanki tłuszczowej.

Może się też okazać, za problemami z utratą nadmiaru wagi stoi:

  • niedoczynność tarczycy,
  • zespół policystycznych jajników (PCOS),
  • stosowanie niektórych leków,
  • podwyższone stężenie glikokortykosteroidów we krwi,
  • depresja,
  • wybrane choroby genetyczne.

Nawet jeśli zostaną u ciebie zdiagnozowane, nie uniemożliwią ci odchudzenia się. Może to być trudniejsze, ale przy ścisłej współpracy z dietetykiem i lekarzem, podjęte działania powinny skończyć się sukcesem. Tym bardziej że program odchudzania oparty będzie o wyniki najnowszych twoich badań. Pozwolą określić wszelkie niedobory i zaburzenia, z którymi zmaga się twój organizm. One również mogą skutecznie blokować proces odchudzania.

W przypadku dużej nadwagi i otyłości bardzo możliwe, że lekarz zaproponuje ci poddanie się operacji bariatrycznej.

Soki owocowe. Zależność: dieta względem nadwagi

Jaka dieta po zmniejszeniu żołądka?

Rodzaj operacji bariatrycznej zależy od stopnia nadwagi, na którą cierpisz. Niestety, nie oznacza ona, że od tej pory będziesz mógł jeść wszystko, na przyjdzie ci ochota. Zabieg jest częścią procesu odchudzania, który na operacji się nie kończy. Wręcz przeciwnie, to od twojego dalszego postępowania zależą efekty i stabilność wagi twojego ciała.

Ze względu na to, iż operacyjne leczenie otyłości zwiększa ryzyko pojawienia się braków ważnych składników odżywczych, twoja dieta powinna być odpowiednio zbilansowana i urozmaicona.
Musisz wyrobić w sobie prawidłowe nawyki związane z regularnością i częstotliwością spożywania posiłków oraz przygotowywaniem porcji o odpowiedniej wartości energetycznej i odżywczej.
Twoja dieta ma ci też pomóc w zapobieganiu niedoborów pokarmowych, nadmiernemu rozciąganiu żołądka i niekorzystnym objawom w postaci wymiotów, bólu, czy też niedrożności jelit.

Przyjmuje się, że twoja żywienie po operacji bariatrycznej powinno obejmować 5 etapów stosowania diet. Ma to być dieta:

  • płynna,
  • płynna wzmocniona, czyli półpłynna,
  • papkowata,
  • łatwostrawna,
  • ubogoenergetyczna.

Wszystkie różnią się zarówno składem i konsystencją, jak i rozpoczęciem oraz czasem trwania.

Jak widzisz, dieta względem nadwagi jest bardzo zależna, pod warunkiem, że dostosowana będzie do twoich potrzeb, które ustalone są na podstawie przeprowadzonych badań diagnostycznych. Nawet jeśli cierpisz na choroby, które mogą blokować skuteczne odchudzanie, z pomocą lekarza i dietetyka powinieneś osiągnąć prawidłową wagę ciała. Jak wiesz, wartą uwagi jest też operacja bariatryczna, która jest jedną z najskuteczniejszych form odchudzania.

Odwołaj wizytę

    [recaptcha]