Co robić, gdy boli kręgosłup – domowe sposoby na złagodzenie bólu

Na co dzień nawet nie myślimy o tym, jak bardzo forsujemy swój kręgosłup – podnosimy ciężary, przybieramy niewłaściwe postawy ciała, nie prowadzimy aktywnego trybu życia. Kiedy dopada nas ból pleców, najczęściej ból ten jest ignorowany, a codzienny tryb życia jest kontynuowany. Dopiero gdy objawy się nasilają, sięgamy po domowe sposoby na łagodzenie bólu, czy też zasięgamy rady lekarza.

Domowe sposoby na ból pleców:

  1. Nie należy się przeciążać, ale też nie zaleca się leżenia w łóżku i ograniczania ruchu. Wprawdzie należy unikać nadmiernej aktywności fizycznej, ale całkowicie odcięcie się od codziennego ruchu może przedłużyć bolesny okres, nie wspominając, że nie wpływa to pozytywnie na nastrój i może prowadzić do ogólnego pogorszenia kondycji fizycznej i psychicznej.
  2. Należy unikać wszystkiego, co sprawia nam ból, jak pochylania się, czy siedzenia w określonych pozycjach.
  3. Ukojenie mogą przynieść popijanie mieszanek ziołowych, jak na przykład zaparzone liście pokrzywy, kwiaty czarnego bzu czy liście brzozy.
  4. Można zastosować ogólnodostępne leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, jak paracetamol lub aspirynę. Zaleca się również stosowanie zewnętrznych maści rozgrzewających. W przypadku poważniejszej i nieustępującej dolegliwości zaleca się wizytę u lekarza, który przepisze leki rozluźniające mięśnie lub silniejsze leki przeciwbólowe.
  5. Stosowanie okładów z lodu przyniesie ulgę przy stanach zapalnych; okłady z lodu zmniejszają obrzęk oraz działają rozluźniająco na więzadła i mięśnie. Szczególnie polecane są w pierwszym okresie, czyli w pierwszych dwóch dniach trwania bólu – zimny okład kładziemy na bolące miejsce na około 7 minut i lekko przez ten czas masujemy. Po „zimnym okresie” powinny być stosowane ciepłe okłady – ręcznik nurzany w gorącej wodzie, mocno wyżymany i prostowany, kładziony na bolące miejsce dodatkowo przyciskany i ogrzewany.
  6. Proste ćwiczenia z napinaniem pleców pomogą również usunąć skurcz mięśni.

Należy koniecznie zgłosić się do lekarza, jeśli przy bólach krzyża pojawia się jednocześnie: drętwienie nóg (lub jednej nogi), utrata wagi, odczuwanie silnego bólu w trakcie kichania lub kaszlenia, nasilenie objawów w nocy i gdy wypoczynek nie daje ukojenia. Konsultacja lekarza jest niezbędna, jeśli ból jest bardzo silny i przeszkadza w nawet w najprostszych codziennych czynnościach.

Pamiętać należy, że bólu pleców możemy uniknąć. Jeśli nie jesteśmy osobami aktywnymi fizycznie, możemy wprowadzić lekkie ćwiczenia, które wzmocnią i poprawią elastyczność naszych mięśni, a wykonując codziennie czynności powinniśmy myśleć o tym, by wykonywać je bez szkody dla naszego kręgosłupa. Codziennie dbając o nasz kręgosłup, zapewnimy sobie podporę do końca życia.

Odwołaj wizytę