Infekcja czy alergia - jak je odróżnić? | INTER-MED

Infekcja czy alergia – jak je odróżnić?

Zatkany nos, łzawiące oczy, kaszel, katar, podrażnione gardło, a czasem podwyższona temperatura – z tymi dolegliwościami miał do czynienia chyba każdy z nas. Wszystkie objawy pasują zarówno do zwykłego przeziębienia czy sezonowej infekcji, jak i do alergii. Choć symptomy obu chorób są podobne, to skuteczne leczenie powinno przebiegać już w zupełnie inny sposób. Istnieje kilka różnic pomiędzy infekcją a alergią, które mogą nam dać pewną wskazówkę, jednak właściwą diagnozę powinniśmy powierzyć lekarzowi.

Jaki mechanizm stoi za powstawaniem alergii?

Reakcje alergiczne są efektem szwankującego układu odpornościowego, który błędnie rozpoznaje wroga i produkuje przeciwciała wówczas, gdy do organizmu dostanie się cząstka zwykle niegroźnej substancji np. pyłku. Po poradzeniu sobie z „agresorem” we krwi nadal pozostają przeciwciała, które gotowe są podjąć walkę w razie kolejnego ataku. W momencie walki, błona komórek zostaje naruszona, przez co wydostają się substancje takie jak histamina, a w organizmie pojawia się stan zapalny, który prowadzi do typowych objawów alergii i przeziębienia czyli kaszlu, kataru lub podrażnionego gardła. Jest wiele teorii, dotyczących przyczyn coraz szerzej występujących reakcji alergicznych. Za główne czynniki podaje się czynniki genetyczne, zanieczyszczenie środowiska, efekt przyjmowania większej niż kiedyś ilości antybiotyków oraz… nadmierna dbałość o higienę. Alergię leczy się najczęściej lekami przeciwhistaminowymi, czasem lekami sterydowymi oraz stosując terapię odczulającą.

Infekcja – co odpowiada za jej powstawanie?

infekcja czy alergia - jak rozróznićNajczęściej za infekcją, zwykłym przeziębieniem stoi jeden z wielu wirusów lub bakterii, którymi możemy zarazić się poprzez kontakt z zarażonym lub wdychając czynnik infekcyjny, który znajduje się w powietrzu. Wirus wywołuje podobne objawy, co w przypadku reakcji alergicznej tzn. katar, kaszel, osłabienie, czasem gorączkę lub wrażliwość i łzawienie oczu. Infekcje wirusowe dopadają nas zwłaszcza jesienią lub zimą. Objawy najczęściej trwają kilka lub kilkanaście dni. Jeśli mam do czynienia z infekcją wirusową, leczenie obejmuje najczęściej przyjmowanie środków przeciwzapalnych, przeciwgorączkowe, krople do nosa, tabletki łagodzące podrażnione gardło, czyli preparaty łagodzące objawy infekcji. Jeśli mamy do czynienia z infekcją o podłożu bakteryjnym, lekarz najczęściej przepisuje antybiotyki.

Przeziębienie czy alergia – często występujące różnice

Kaszel – w przypadku alergii nie występuje zawsze, jednak przeważnie jest suchy i powoduje uczucie duszenia. Kaszel przy infekcji raczej jest mokry, z występowaniem odkrztuszania wydzieliny, zwłaszcza po kilku dniach trwania.

Katar – w przypadku infekcji katar zwykle znika po kilku dniach, czasem po tygodniu. Wydzielina z nosa ma barwę zielonkawą lub żółtawą. Najczęściej po kilku dniach gęstnieje i finalnie ustępuje. Katar alergiczny jest raczej wodnisty i bezbarwny przez cały okres kontaktu z alergenem. Katarowi często towarzyszy swędzenie nosa oraz oczu.

Czas i okres trwania – okres w którym trwają objawy, należy do podstawowych różnic pomiędzy przeziębieniem a alergią. Infekcje trwają najczęściej nie dłużej niż dwa tygodnie. Alergia trwa przez cały okres kontaktu z alergenem. Jeśli są to np. pyłki, może to być nawet kilka miesięcy w roku. Choć różnica wydaje się być oczywista, to nawracające infekcje wirusowe lub bakteryjne mogą nieco zaburzyć właściwą diagnozę. Kolejną różnicą jest pora roku. Objawy alergii najczęściej nasilają się wiosną i latem. Infekcje bakteryjne lub wirusowe przechodzimy zwykle jesienią i zimą.

Podwyższona temperatura – jeśli pozostałym objawom towarzyszy gorączka powyżej 37-38 stopni, to raczej świadczy to o infekcji bakteryjnej lub wirusowej. Alergii rzadko towarzyszy podwyższona temperatura (jeśli już, to nieznacznie), jednak nie jest to ścisła reguła.

Jeśli dolegliwości powtarzają się i są uciążliwe, warto zwrócić się o ustalenie źródła problemu do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje pacjenta na odpowiednia badaniu lub innego specjalisty np. do alergologa. Właściwa diagnoza przede wszystkim pozwala na wdrożenie leczenia adekwatnego do problemu i tym samym pozwala skuteczniej walczyć z problemem.

Odwołaj wizytę

[recaptcha]

Szanowni Państwo !

W związku z sytuacją epidemiczną dotyczącą Koronawirusa SARS –COV-2 przekazujemy najbardziej istotne informacje i procedury postępowania obowiązujące w Centrum Medycznym INTER-MED

Wykaz potrzebnych numerów telefonu :

  • 795 513 569 najbliższa stacja sanitarno-epidemiologiczna - Dąbrowa Górnicza ul. Dąbrowskiego 9 A,
  • 32 346 36 19, 797 189 603, 508 274 623 najbliższy oddział zakaźny - Chorzów 41-500  ul. Zjednoczenia 10.
  • 22 250 01 15 całodobowa infolinia w sprawie kwarantanny i zdrowia
  • 800 190 590 całodobowa infolinia NFZ  www.gov.pl/koronawirus
  • 32 351 23 00 stały 24 godzinny dyżur Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Katowicach

ZAPISY DO LEKARZA RODZINNEGO I PORADNI SPECJALISTYCZNYCH

Placówka zapewnia codzienną Podstawową Opiekę Zdrowotną w formie TELEPORAD w godzinach 8:00 - 18:00.

  • Lekarz dyżurujący samodzielnie wykonuje połączenia wychodzące do pacjentów umówionych na dany dzień i godzinę.
  • Zwolnienia lekarskie, e-recepty oraz e-skierowania są wystawiane drogą elektroniczną lub przy pomocy Internetowego Konta Pacjenta (zachęcamy do jego założenia https://www.pacjent.gov.pl/)
  • Zapisy do poradni specjalistycznych i punktu pobrań odbywają się telefonicznie pod numerem telefonu 32 3601030 od godz. 8:00 do 19:30.

Posiadamy kilka linii telefonicznych umożliwiających szybsze połączenie z Placówką.

PUNKT POBRAŃ

Punkt pobrań został ograniczony. Materiał jest pobierany w godzinach 8:00 - 10:00

Obowiązują zapisy. Realizujemy badania tylko i wyłącznie na podstawie skierowań wystawionych przez lekarzy pracujących w INTER-MED.

Badania prywatne bez skierowania są wstrzymane do odwołania.

WEJŚCIE DO PRZYCHODNI

Wejście do budynku Centrum Medycznego odbywa się głównymi drzwiami.

  1. W wyznaczonym miejscu czekacie Państwo na przyjście pracownika placówki. Wówczas mierzymy temperaturę.
  2. Następnie prosimy o podejście do rejestracji celem dopełnienia pozostałych formalności oraz dezynfekcję rąk.
  3. Przypominamy o obowiązku zakrywania ust i nosa.
  4. Osoby odbywające wizyty lekarskie lub umówione na zabieg operacyjny proszone są o wypełnienie Ankiety Wstępnej Kwalifikacji Osobistej.

W trosce o bezpieczeństwo Naszych Pacjentów, placówka jest wyposażona w ogólnodostępne środki dezynfekujące do rąk oraz sprzętów.

OSOBY TOWARZYSZĄCE

Prosimy o nie przychodzenie do Poradni z osobami towarzyszącymi (wyjątkiem są sytuacje dotyczące pacjentów niepełnoletnich oraz osób potrzebujących pomocy)

Odwiedziny pacjentów na oddziale Szpitalnym są zabronione.