Jak pomidor może poprawić twoje zdrowie? | INTER-MED

Jak pomidor może poprawić twoje zdrowie?

Pomidory to jedne z najpopularniejszych warzyw na polskich stołach. Występują pod wieloma postaciami: jako zupa pomidorowa, popularny ketchup czy świeży dodatek do sałatek. Najczęściej jemy świeże pomidory lub gotowane, jednak wzorem kuchni śródziemnomorskiej coraz częściej sięgamy również po pomidory smażone i grillowane oraz niezwykle aromatyczne pomidory suszone. Pomidory zawierają wiele minerałów i witamin, ale ich dobroczynny wpływ na zdrowie zawdzięcza się przede wszystkim naturalnym antyutleniaczom.

Pomidory na zdrowie!

Pomidor przybył do Europy z Ameryki Południowej, gdzie początkowo podchodzono do niego z niebywałą ostrożnością, a nawet w niektórych rejonach był on uważany za trujący. W 1893 r. Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych – porządkując kwestię zróżnicowania ceł na warzywa i owoce – dla celów podatkowych uznał pomidor za warzywo (na podstawie jego zastosowań kulinarnych), nie wyrokując jednak w kwestii jego klasyfikacji botanicznej. Z naukowego punktu widzenia pomidor pozostaje owocem. Zalicza się go do grupy żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która oprócz dostarczania podstawowych składników odżywczych, zapewnia organizmowi dodatkowe korzyści zdrowotne.

źródło – pixabay.com

Wartość odżywcza pomidora

Pomidory to powszechne źródło witamin oraz substancji odżywczych. Z witamin zawierają najwięcej karotenu, witaminy (C, K, E, B1, B2, B3, B6, kwasu foliowego oraz biotyny). Obfitują też w różnorodne składniki mineralne zapewniające zdrowe żywienie, takie jak potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk, a także mangan. Są niezwykle bogate w likopen, cenny antyutleniacz, który nadaje im czerwony kolor. To właśnie on, podobnie jak witamina C, pomaga zwalczać wolne rodniki. Jego zdrowotne właściwości obniżają ryzyko zachorowania na raka prostaty i ataki serca.

Warto wspomnieć również o cholinie, czyli substancji wspomagającej procesy snu, kurczenia się mięśni czy naukę oraz pamięć. Odpowiada ona również za prawidłową budowę błon komórkowych, przekazywanie impulsów nerwowych, absorpcję tłuszczów oraz obniża stan zapalny naszego organizmu.

Wpływ likopenu na zdrowie

Pomidory zawierają największe stężenie likopenu wśród wszystkich warzyw i owoców. Likopen jest naturalnym antyutleniaczem, który zapobiega powstawaniu wielu chorób, w tym między innymi chorobom serca oraz niektórym nowotworom.

U mężczyzn substancja zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty. U kobiet natomiast likopen pomaga w zapobieganiu rozwoju raka piersi oraz szyjki macicy. Hamuje także rozwój komórek raka płuc. Ten naturalny antyutleniacz posiada również właściwości zdrowotne wpływające pozytywnie na wzrok. Zawiera witaminę A, która jest niezbędna przy odbieraniu bodźców wzrokowych. Dodanie oleju lub oliwy zwiększa wchłanianie witamin A oraz karotenoidów, w tym zawartego w pomidorach likopenu.

Właściwości upiększające, czyli wpływ pomidorów na skórę

Pomidory są świetnym źródłem potasu, wapnia, a także witaminy C. Każdy z tych składników jest niezbędny do utrzymania optymalnego stanu zdrowia. Witamina A obecna w owocu wpływa nie tylko na zdrowe odżywianie, ale również na prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci. Zarówno w surowej, jak i przetworzonej formie, pomidory mogą chronić skórę przed skutkiem działania szkodliwych promieni słonecznych.

Uważa się, że to właśnie likopen zawarty w gotowanych pomidorach jest w stanie neutralizować wolne rodniki powstające w skutku promieniowania UV. Witamina C wzmacnia naczynia krwionośne i wpływa na lepsze dotlenienie, natomiast witaminy A i E nawilżają skórę i działają również przeciwzmarszczkowo. Dodatkowo, kosmetyki zawierające wyciąg z pomidorów odpowiednio rozjaśniają przebarwienia, a także łagodzą zmiany trądzikowe.

Zapobieganie miażdżycy i zawałom

W owocach zawarty jest kwas, który w komórkach wątroby odpowiednio nasila procesy utleniania kwasów tłuszczowych i hamuje gromadzenie się w nich trójglicerydów. To wszystko wpływa na właściwości antymiażdżycowe, jakie posiada ten naturalny antyutleniacz. Poziom cholesterolu obniżają też zawarte w pomidorach pektyny. Korzystnie dla serca działa również likopen.

Pomidory działają moczopędnie i poprawiają odporność

Dzięki tej właściwości pomidory odpowiednio obniżają ciśnienie krwi, z racji tego, że są bogate w potas, co korzystanie wpływa również na pracę serca. Dzięki znacznej zawartości witaminy C, duży pomidor pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania organizmy na tę witaminę. Warto wiedzieć, że aby doprowadzić do odpowiedniego przyswajania, nie należy łączyć pomidorów z surowymi ogórkami, które posiadają enzym, niszczący witaminę C.

Dla kogo pomidory?

W swojej codziennej diecie, przyjmowanie pomidorów powinny zwiększyć kobiety w ciąży oraz osoby ze skłonnościami depresyjnymi ze względu na obecność kwasu foliowego. Ostrożność przy przyjmowaniu tego owocu powinny zachować osoby, przyjmujące leki w postaci beta-blokerów oraz te cierpiące na chorobę refleksową przełyku.

Odwołaj wizytę

[recaptcha]