Dlaczego warto jeść jajka?

Jajko to samo zdrowie

Jajko to samo zdrowie

Zbliżają się Święta Wielkanocne, a co za tym idzie – stoły będą uginać się od potraw, które niekoniecznie są dobre dla naszego zdrowia. Skupmy się jednak na jajku, ponieważ to ono będzie królowało w najbliższą niedzielę. Jaka ilość spożywanych jajek jest dla nas bezpieczna?

Od lat 70. panuje przekonanie, że spożywanie nadmiernej ilości jajek podnosi poziom cholesterolu w organizmie i wpływa na rozwój miażdżycy. Tym samym bezpieczna ilość jajek określana jest na 2 jajka tygodniowo. Tymczasem Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie… do 10 jaj tygodniowo, co daje 1-2 jaj dziennie. Dużo? Wyjaśnimy pokrótce dlaczego taka, a nie inna ilość.

Dlaczego warto jeść jajka?

  • uczeni z Harvardu wykazali w swoich badaniach, że spożywanie około 7 jaj tygodniowo nie zwiększa ryzyka miażdżycy pod warunkiem, że dieta jest zdrowa i zbilansowana,
  • zdrowy organizm sam potrafi kontrolować poziom cholesterolu, tzn. nawet jeśli zjesz jajko, które ma 200 mg cholesterolu, a dzienna dawka to 300 mg, wątroba po prostu zredukuje produkcję cholesterolu,
  • białka nie zawierają cholesterolu, zatem z powodzeniem mogą być spożywane przez osoby, które mają kłopoty z układem krążenia czy też chore na miażdżycę,
  • jajko kurze dostarcza 75 kcal, a to czyni je dobrym pożywieniem dla osób będących na diecie (samo białko 14 kcal!) ,
  • jajko to bomba witaminowa, zawiera m.in. witaminy A, E, D, K, B2 i B12, kwasy omega 3 i 6, fosfor, potas, żelazo, magnez, wapń i luteinę,
  • lepiej spożywać jajko na miękko (wtedy nadal jajko pozostanie pełnowartościowe); jajka na twardo nasilają dolegliwości trawienne oraz tracą swoje drogocenne składniki.

Pozostaje nam zatem życzyć Smacznego Jajka. Na zdrowie!

Odwołaj wizytę